Scalextric 1978 Swedish Grand Prix Twin Pack 1:32

Varenr: C30518
1139 kr.
 
Læg i indkøbsvognen
Leveringstid:  4-7 arbejdsdage

  • Qliro Checkout
  • Hurtig levering - leveringstiden fremgår ved kassen
  • Returret - 100 dages åbent køb
Information

Det svenske Grand Prix i 1978 så debuten, og det eneste løb, for en af de mest besynderlige ideer i Formel 1-historien. Brabham BT 46B "Fan Car" tog en standard Alfa Romeo flat 12 drevet BT 46 og tilføjede en stor blæser bag på bilen, denne trak luft gennem motorens vandkøler, før den brugte en endnu mere effektiv version af jordeffekt, banebrydende af Lotus 79, for at skabe et delvist vakuum under bilen. Dette skabte en enorm mængde downforce, der gjorde, at Niki Lauda var i stand til at cruise væk i starten af løbet.

Formbilen for resten af sæsonen, Lotus 79, var også en banebrydende bil, dens skørter langs siden af karrosseriet hjalp med at generere høje niveauer af downforce, suge bilen til banen og straks flytte målstolperne på præstation for de andre hold. Fan-bilen skabte enorm kontrovers ved dens afsløring, hvor Brabham insisterede på, at den var til afkøling af motoren, ikke for at nedtone. Mens Brabham"s ikke kvalificerede sig på pole (de bevidst sandsækkede for at undgå kontroverser), lagde Lauda sig på andenpladsen efter Andretti. I starten kæmpede de to om føringen, før et problem fjernede Lotus og Lauda sejrede til en 34,6 sekunders sejr.

Efter løbet blev bilen bekræftet som lovlig, men blev fjernet af Brabham, for at ejeren Bernie Ecclestone kunne undgå en konfrontation med andre holdejere. Designeren Gordon Murray fortsatte med at designe adskillige racer- og mesterskabsvindende biler. Fanbilen er i dag en vigtig arv fra en af de mest innovative perioder i F1-historien og danner et perfekt par med den ellers dominerende Lotus 79.

5063129003524EAN:
  • Specifikationer
  • Manuals & Datasheets
  • Reviews & Questions/Answers

Andre så også på